Dawniej
wiemy z historii
wychodziła z ciała
kiedy stawało serceZ ostatnim oddechem
oddalała się cicho
na łąki niebieskieDusza Pana Cogito
zachowuje się inaczej
za życia opuszcza ciało
bez słowa pożegnania
…Zbigniew Herbert
Dusza Pana Cogito
W 2008 roku mija 10 rocznica śmierci wybitnego polskiego poety Zbigniewa Herberta.
Uczniowie polskich szkół od paru pokoleń poznają wiersz Herberta zatytułowany Pan od przyrody. Gimnazjalista ma do wyboru nauczenie się na pamięć Burzy Cypriana Kamila Norwida, Nauki Juliana Tuwima lub Dwu kropli Zbigniewa Herberta. Młodzież licealna zapytana o poetę, po długim namyśle, przypomina sobie „coś o panu Cogito”, a na konkursach recytatorskich chłopcy często deklamują Tren Fortynbrasa. Chociaż i dziewczyny mierzą się z tym tekstem, odkąd w teatrach w roli Hamleta zaczęto obsadzać aktorki.
Czy znając ze statystyk stan czytelnictwa w Polsce, możemy sądzić, że twórczość poetów tej miary co Herbert, Różewicz, Miłosz czy Szymborska jest rezerwatem dla koneserów literatury, dla filologów, krytyków, polonistów, reżyserów i instruktorów ruchu amatorskiego? Czy ustanowiony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rok Herberta oraz ogólnopolski konkurs na realizację programów promujących twórczość poety, sprawią, że wzrośnie zainteresowanie jego twórczością, czy trafi ona pod strzechy zwykłych zjadaczy chleba?
A może nauczyciele gimnazjów i szkół średnich w 2008 r. – Roku Herberta – poświęcą kilka godzin więcej pięknej ale niełatwej poezji Zbigniewa Herberta? Czy ktoś po zakończeniu programu „Herbert” pokusi się o dokonanie takiej analizy?
Projekt Stacji Szamocin znalazł się w gronie wyróżnionych i otrzymał grant na realizacje tematyki herbertowskiej w trakcie XVII Ogólnopolskich Warsztatów Artystycznych.
„Treny Pana Cogito” – hasło przewodnie warsztatów miało zachęcić młodych adeptów teatru do zainteresowania się tematem i pogłębienia wiedzy o życiu i twórczości poety.
W czerwcu, lipcu i sierpniu odbyły się trzy edycje warsztatów teatralnych uzupełniane prezentacjami spektakli, inspirowanymi twórczością Herberta oraz innych współczesnych poetów polskich i europejskich. Swoje monodramy pokazali m.in. Ida Bocian i Henryk Dąbrowski z Teatru Off de Bicz w Sopocie i Wioleta Komar z Teatru Rondo w Słupsku, wystąpiły zespoły: poznański Teatru Na Fundamentach Magdy Płanety ze Stacji w Kórniku, szamociński Teatr 44 oraz Teatr Off de Bicz Ewy Ignaczak i Teatrzyk Błękitnego Czasu Krystyny Cyberskiej z Sopotu.
Zajęcia warsztatowe prowadziły Ida Bocian, Magdalena Płaneta i Luba Zarembińska. Na zakończenia każdej tury odbyły się pokazy uczestników warsztatów pod opieką zaproszonych wykładowców. Tematem i inspiracją była oczywiście twórczość Zbigniewa Herberta, a głównym motywem znany wiersz Tren Fortynbrasa.
W sierpniowej edycji na Stacji Szamocin miał miejsce konkurs sztuki żywego słowa „Czytanie Herberta”, w którym wzięli udział recytatorzy z Poznania, Szamocina, Margonina i z Sopotu.
Wykłady o życiu i twórczości poety wygłosili Wiesława Szczygieł, Luba Zarembińska i Stanisław Miedziewski. Wielką atrakcją dla młodych uczestników warsztatów stało się wspólne wysłuchanie unikalnych nagrań wierszy Herberta recytowanych przez ich autora.